“Noua industrie a modelelor autonome are nevoie de o telemetrie (disciplină care se ocupă cu măsurarea de la distanță a diferitelor mărimi fizice caracteristice unor procese, fenomene, stări, nn) mai bună, coroborat cu o capacitate superioară de a măsura distanţele până la diferite obstacole, într-un timp mai scurt şi cu o precizie mult mai mare. Abia atunci se va putea vorbi de siguranţă şi chiar şi atunci numai pe această nişă, de estimare şi control. Rămâne cale lungă până la învăţarea roboţilor în mişcare să facă exact paşii pe care vrem noi, oamenii, să îi facă în regim de siguranţă absolută”.
Această declaraţie, făcută de secretarul american de stat în probleme de Transport, Derek Kan, vine să mai tempereze elanul celor care se cred deţinătorii secretului absolut al self-drivingului. Kan a atras atenţia asupra faptului că sunt multe aspecte de acest fel care nici până la această oră nu sunt perfecte: estimarea distanţei pe care o poate parcurge un automobil actual pe baza cantităţii de combustibil din rezervor: mai putem merge 15 km? Oare ajungem la 30 de km, până la benzinăria cea bună? E greu ca un şofer să se bazeze pe asta în proporţie de 100%. Dacă traficul de decor este un oraş aglomerat, 10 km sunt mai scurţi decât cei 10 km rămaşi de parcurs pe autostradă. Să fim serioşi!
Industria maşinilor autonome a oprit la o barieră care se va ridica doar atunci când va oferi cineva răspuns documentat la următoarea problemă: “Trebuie să gândim în repere sigure. Indiscutabile. Precizia necesară/dorită este mult peste ce oferă acum ştiinţa şi tehnologia.” Declaraţiile au fost făcute la o conferinţă organizată de Nvidia Corp. care se ocupă de procesoarele ultra performante necesare aplicaţiilor de inteligenţă artificială, printre care şi maşinile autonome.
Agenţiile de Securitate Rutieră au implementat deja un set nou de teste pe care maşinile autonome trebuie să le parcurgă fără nicio eroare, iar specialiştii sunt convinşi că nicio maşină autonomă de acum nu se va putea descurca. A începe testele este curată pierdere de vreme.
Kan a afirmat cu subiect şi predicat că autorităţile care au datoria de a reglementa circulaţia rutieră aşteaptă date certe despre felul în care se va măsura siguranţa în viitorul apropiat: reperele de acum nu sunt suficiente. Pe baza lor, nu poate risca nimeni să elibereze bestia (autonomă) pe şosea.
PS: un pieton a fost ucis de un SUV autonom testat de Uber în Arizona (luna martie a acestui an) iar un şofer al unui model Tesla a murit când maşina în care se afla nu s-a descurcat să evite o barieră de pe autostradă, în aceeaşi perioadă. Lucrurile nu pot să continue aşa!