Constructorii știu cel mai bine: fără infrastructură, nu se dezvoltă nimic. Dar chiar și-așa, producătorii de automobile (poate mai puțin TESLA) se codesc într-una să investească miliardul în crearea rețelei electrice de reîncărcare a bateriilor. Acum, Volkswagen își ia în serios rolul de a electrifica America, și nu pentru că ar vrea neapărat să facă asta. A fost pedepsită!
Subsidiara Electrify America a creat un buget de 2 miliarde în dolari pentru a dezvolta rețeaua națională de stații de încărcare pe durata următorilor 10 ani. Este vorba despre o rețea rapidă, care va fi disponibilă tuturor brandurilor: mai bine decât să tragă cortina, nu?
Aceasta este cea mai importantă parte a înțelegerii cu legiutorul federal după ce compania germană a recunoscut că a trișat la capitolul emisiei de noxe. Ce-a fost a fost, răul nu mai poate fi luat înapoi dar crearea acestei infrastructuri verzi, pentru un trafic nepoluant, e o revanșă a demnității. De musai!
Misiunea Electrify America e cât se poate de nobilă: să facă posibilă adoptarea mașinilor electrice peste ocean. Apoi… Europa trage cu ochiul. VW își are sediul, totuși, în acestă parte de ocean.
Dacă va avea succes, planul deschide prima bătălie a războiului lumii auto cu producătorul independent TESLA (de o obrăznicie lucie!). TESLA are deja 11,200 de stații de încărcare cu ajutorul cărora și-a triplat livările din septembrie 2017 până în septembrie 2018 (conform TESLA citat de AutoMotiveNews Europe).
Dar VW va oferi industriei stații de încărcare multimarcă, neparentale, deschise deci tuturor mărcilor. Sigur că disponibilitatea oamenilor de a cumpăra mașini electrice va crește.
Preferința față de o marcă anume a creat deocamdată un fel de freamăt al așteptărilor: “Oare voi putea să îmi iau una electrică din același brand?” Iar acum tinde să apară o altă anxietate: “Oare voi găsi o stație de încărcare liberă sau va trebui să aștept? Și dacă e coadă, ce fac?”
Caracterul de urgență al demersului este clar. Peste 10% din mașinile americanilor vor fi electrice până în 2025, afirmă specialiștii IHS Market. Pregătirea unei rețele comparabile cu cea a benzinăriilor de astăzi este crucială pentru business. Și pentru evoluția speciei. Principala misiune a producătorilor de automobile este să facă insesizabilă tranziția spre electrice. Oamenii trebuie să nu-și dea seama că au schimbat benzina sau motorina pe curent electric.
Dar totuși, asta ia timp (și poate așa se explică faptul că mașinile electrice nu sparg barierele comerciale așa de repede; firește, e și goana după baterii mai mici, mai puternice, mai fiabile, mai ecologice, dar asta este o altă parte a jocului). Construcția Electrify America presupune 4 cicluri a câte 30 de luni de implementare. Merită să detaliem planurile, mai ales că le avem. E posibil să se întâmple și la noi așa. Vom vedea.
În prima fază, pe baza unui buget de 500 de milioane de dolari, vor fi construite 484 de stații de încărcare rapidă în 17 centre urbane mari și pe diverse autostrăzi. Termen limită: jumătatea anului viitor. Deocamdată există 24 de stații de acest fel. În paralel, Electrify America va construi 2800 de stații de încărcare de Nivelul 2 la 500 de parcări industriale (uzine) și zone rezidențiale, unde încărcarea nu va fi rapidă. Se va face peste noapte sau pe durata unui schimb de tură.
Anumite vehicule vor beneficia de tehnologia ultra fast charger, prin care, în 10 minute, pot înmagazina energie pentru 200 de mile autonomie (cca 320 de km în plus). Stațiile de nivelul 2 vor oferi autonomia de 200 de mile în 10-12 ore de încărcare. Deocamdată.
Iată cele 4 versiuni de stații de încărcare ultra rapidă realizate de subcontractanții Electrify America.
Interesant este faptul că germanii vor dona stațiile de Nivel 2, beneficiarii urmând să plătească doar contravaloarea energiei electrice și chiar să perceapă taxe de încărcare pentru terți. E simplu: în parcarea unei fabrici, angajații acestora vor putea încărca gratuit sau pentru o anumită sumă preferențială pe baza unei cartele, iar vizitatorii vor fi taxați suplimentar (câștigul urmând să revină proprietarilor de stații).
Stațiile de Nivel 2 vor beneficia de revizii și întreținere pentru minimum 10 ani. E scris în memorandum. Nimeni nu vrea să vadă cum cineva lasă mașina la încărcat și să constate pentru 10 ore că nu funcționează. Nici dacă vede imediat că stația e defectă nu ajută: probabil că bateria nu-l mai duce până la altă stație.
O altă provocare este obținerea avizelor. Tehnica de acum permite montarea stațiilor foarte repede, însă birocrația poate adăuga între 12 și 18 luni de execuție. Asumarea răspunderii cere timp. Sau poate va băga cineva în priză și administrațiile locale…
Dacă pierdem timp, pierdem clienți, spune un dicton american unanim acceptat. Planificarea și elaborarea stațiilor în siguranță trebuie să se facă într-un anumit interval de timp, dar nu e normal ca aprobările să ia de 2 sau chiar de 3 ori mai mult. Cu toate astea însă, acest aspect nu este controlat de industria de automobile. Și, cel mai probabil, nici nu va fi!
Deocamdată perspectiva e optimistă. Pentru VW, pare a fi valabil dictonul “Două dintr-o lovitură”. Dispare oprobiul public și penitența pentru trișarea noxelor (oare?) și compania va avea propria rețea de alimentare cu energie electrică. Sigur că majoritatea stațiilor vor fi donate, sigur că le va folosi toată lumea… Așa și? Cine face întreținerea? Cine știe cum funcționează? Cine pune sigiliile?
VW are în plan să construiască 10 milioane de modele electrice pe platforma actuală și acestea se vor regăsi pe 4 branduri. 27 de modele în total. Asta pe baza informațiilor de azi!
Toată lumea știe că nimeni nu va cumpăra mașini în absența unei infrastructuri solide, sigure, de încărcare. La pompă, acum, e relativ simplu: sunt 6-8 postrui de alimentare iar dacă e coadă, procesarea unei mașini durează în medie 2-3 minute. A obține acest randament la nișa electrică e o adevărată bătaie de cap. Pe bani mulți!