Harakiri, sau seppuku, erau apanajul japonezilor de demult. Dar asiaticii nu au şi nu fac motoare Diesel. Aşa că germanii se pregătesc să plătească o licență stranie. Să mă explic!
Vânzărilor de automobile nu le e bine deloc. În anii de glorie recentă, oamenii şi-au luat mașini destule. Şi nu le țin doar ca pe izmene, 2-3 ani. Mai ales că au fost bine făcute!
Oraşele germane se pregătesc să interzică maşinile Diesel EURO 4 şi mai vechi ca să purifice aerul. Aşa li s-a spus că trebuie. Inclusiv la Hamburg, unde, port fiind, vapoarele poluează de 39 de mii de ori mai mult. E şi mai spectaculos: nebunia a început chiar la Hamburg, primul oraş german unde maşinile Diesel nu mai pot intra pe două străzi. Na!
Din Februarie, intră în joc şi alte oraşe. Le trecem în revistă, ca să ştim cum stăm. Sursa e o ştire a Agenției Reuters, pentru că eu personal nu cred în sursele care au interese şi juanțează ştirile. O fac şi eu, cum să vă dau informația brută? Nici aşa nu e sigur că n-am să vă pierd pe parcurs, sau că nu v-ați plictisit deja!
Informație pregătitoare: ponderea maşinilor Diesel în total vânzări auto a ajuns la 31% anul trecut, după ce a căzut la 42% în 2017. A fost o vreme îndelungată când Diesel-urile se vindeau ca pâinea caldă. Ştiți de ce? Consumă puțin. Iar asta, pentru cunoscători, este egal cu emisii de noxe scăzute.
În Mai 2018 a fost impusă restricția ridicolă de la Hamburg. Cele două străzi sunt aproape pietonale.
La 8 Noiembrie, un tribunal din Koln a stabilit că şi acolo trebuie introdusă o restricție similară, valabilă şi pentru vecinii de la Bonn. Există şi un termen de punere în practică: Aprilie 2019.
O decizie restrictivă a fost sugerată şi pentru două autostrăzi importante ce traversează Germania. Maşinile mici, bată-le vina. Dar de camioane, majoritatea mari poluatoare, nu spune nimeni nimic.
Essen şi Gelsenkirchen trebuie să limiteze la benzinare, electrice şi Diesel-uri foarte noi traficul din zona centrală. “Degrabă”. Deci fără termen.
Tribunalul din Mainz a decretat de asemenea că le “cam pute”, fără să pună cap la cap informațiile referitoare la componența traficului: majoritar camioane. Iar intre Mainz şi Wiesbaden trece chiar Rinul, fluviul european cel mai aglomerat pentru vapoare (nici nu se compară cu poluarea maşinilor mici). Restricțiile rutiere pentru maşinile cu motoare Diesel intră în vigoare, la Mainz, în Septembrie 2019.
În Baden-Wuerttenberg vor fi interzise, pe alocuri, maşinile pe motorină cât mai repede cu putință. E vorba de EURO4, din 2005 încoace, şi ceva mai târziu şi EURO5, motoare născute în 2009. Acum se fabrică EURO6, dar… în circulație sunt multe Diesel-uri vizate, despre care se spune (mai cu jumătate de gură), că sunt Clean Diesel.
Să reținem că Rudolf Diesel e cunoscut drept un mare inventator german, deşi s-a născut la Paris. Ca inginer, a contribuit decisiv la dezvoltarea motoarelor care, încet-încet, vor fi duse la groapă: combustia/compresia, după epoca aburilor.
Curtea de Justiție din Aachen a decis că maşinile cu motoare Diesel trebuie lăsate undeva la periferie dacă debutul anului 2019 nu aşeazã poluarea în limite acceptabile; încă se măsoară (!).
Din Februarie 2019, maşinile Diesel EURO4 nu mai pot intra nici în centrul Frankfurtului, unul destul de greu accesibil oricum maşinilor (fiind pietonal pe o suprafață vastă). Din Septembrie nu vor mai putea fugări pietoni nici EURO5-urile.
Curtea din Berlin a dispus în Octombrie trecut că maşinile şi (în sfârşit camioanele) sub norma EURO5 vor avea interzis pe 11 străzi din zona centrală. Zer gutt!
La Munchen a fost impus în Februarie 2017 un cadru de interzicere a anumitor motoare Diesel pe anumite străzi, altfel se trimite o amendă prin poştă. Probabil prea tacit. Munchen e după colț. Câți bănățeni au avut probleme de acest fel? Pentru că, acum, amenzile năzbâtiilor noastre europene chiar vin cu (un fel de) poştă!
Tribunalul din Duesseldorf a dispus în 2016 că tranzitul motoarelor Diesel trebuie aspru diminuat, că altfel… Şi aşa a rămas. Mai mult, o decizie a guvernului local a stabilit în August 2018 că traficul e nerestricționat pe baza normelor de poluare.
Aşa arată imaginea de ansamblu. Comentariile aparțin fiecăruia. Eu (sper că) v-am deschis doar apetitul! (Radu Micu, Oglinda Retrovizoare, din 2001)