Am la dispoziție, pentru Drive Test, o mașină electrică. Vine din clasa celor mici, gen VW Polo, Opel Corsa, Peugeot 208 și mi se pare interesant faptul că nu există restricții de spațiu datorate bateriei, care a fost montată sub podea. Asta face ca centrul de greutate să fie foarte jos iar mașina să aibă un caracter dinamic foarte bun. Spațiul disponibil este identic la versiunea pe benzină și respectiv cea electrică, doar că, spre deosebire de versiunea pe benzină, nu există roată de rezervă, are chit de pană și se speră că nu lovește nimeni o bordură sau o groapă decentă. În plus, sau poate în minus, vesiunea electrică este mai grea cu 300 de kg deși a fost eliminat motorul pe benzină, care cântărește mult! Bateria electrică face diferența!
În portbagaj tronează o mică valijoară în care se află cablul de încărcare la curent, în cazul mărcii franceze Peugeot, iar fratele francez Renault a rezolvat problema ascunzând cablul în compartimentul rămas cumva liber sub nivelul portbagajului.
Din păcate ăsta e cuiul lui Pepelea: mașina electrică se adresează numai celor care stau la casă! Pentru bloc, parcarea și încărcarea nu sunt o opțiune sigură. Se poate să nu se găseasca loc de parcare peste noapte în zona locuită așa încât încărcarea nu se aplică. Un cablu lung, mai lung decât (și așa discutabil) scos cablul în fața apartamentului de la etajul 1 iar mașina să fie sub geam… e cumva. Dar și așa, cu câte evenimente nocturne sunt, cu toate restricțiile de acum, a scoate un cablu pe fereastră și a/l lăsa alimentat nu e de colea. Zic.
Plus ca, la o priză Shucko, încărcarea completă ia mai mult de o zi! Am ajuns la o benzinărie unde am putut să o conectez la un încărcator rapid, am platit 29 de lei și într-o oră am crescut autonomia de la 48 de km cu câți intrasem la 70 de km, câți arăpta tabloul de bord la ieșire, dup o oră și câteva minute!
Nu e cine știe ce, ba chiar e la limita pierderii de vreme. A fost o vreme când capacitatea bateriei era insuficientă traficului de zi cu zi, 60-70 de km nu erau îndeajuns ca oamenii să meargă la serviciu și să se întoarcă de acolo acasă cu încărcarea de peste noapte. Acum a crescut capacitatea bateriei la 50 kW (1,9 lei/ kW x 50 kW dă cam 100 de lei încărcarea completă pentru autonomie de 250 de km). S-a dus legenda cu mașina electrică ieftin de utilizat, nu mai scump decât ai bea o cafea în benzinărie!
Pentru că rezultă 200 lei pentru 500 de km iar Diesel-urile actuale ofera o autonomie sensibil mai mare la aceeassi suma plătită în benzinărie! Ar fi 45 de l de motorina, deci un plin, cu care se parcurge o distanță dublă, de 1000 de km. Plus că, după 900 de km, oprești în benzinărie, alimentezi și te mai ține încă odată pe atâta. După care repeți figura și… dacă ar zbura…
Nu vi se pare că mergem cu spatele? Acum am sta 6 ore la benzinărie pentru o încărcare completă… Sau 25 de ore acasă… Adică o zi și ceva! Că, dacă de exemplu te ia somnul la ora 22 sau 23 de la începutul încărcării…
Nu știu care e treaba la benzinaria la care am tras, dar mai mult de 1 ora n-am avut vreme să stau. Nu știu, s-ar fi încărcat complet la cei 29 de lei plătiti dacă stăteam 8 ore, s-ar fi oprit la un moment dat și trebuia să mai bag o fisă, cardul sau să mai trag odată ca la loz în plic, nu stiu. Că n-am avut timp să stau emisiunile încep la orîă fixă la radio și de unde să cumpăr timp n-am aflat și, dacă știe cineva, nu spune nimeni.
Mi s-a spus că încărcarea completă, rapidă, pentru 250 de km, costă 100 de lei la Mall-ul din Sud, deci ideea de a se cumpăra o mașină electrică de dragul economiei este complet eliminată. Plus că, pentru a avea acces la stația respectivă, trebuie să fiu membrul nu știu cui că nimeni nu mi-a spus încă. Poate se vedea pe fața mea că nu era mașina mea…
Acest calcul este valabil pentru încărcarea rapidă la o stație publică, unde încărcarea durează câteva ore, 6 sau 8. Atunci costa 100 de lei încărcarea completă. Dacă se preferă încărcarea acasă, la curte, calculul se schimbă: iese 30 de lei încărcarea completă, dar procesul dureaza 25 de ore!
Fiecare persoană intersată știe: alege să câștige 20 de ore și să plătească 70 de lei în plus sau alege să stea o zi fără mașină dar să plătească 30 în loc de 100 de lei. Asta însă, desigur, după ce vor fi rezolvate problemele de infrastructură si oamenii mai puțin inițiați nu vor fi voinicește prostiți de toți cei care ”le vor binele”. Știu ca v-ar fi ușor să faceți calulul acesta dacă ați fi în locul meu, eu mâine dau mașina înapoi și revin la motorul termic al mașinii personale, pe care îl alimentez când vreau la benzinarie. Sau la motorinărie. Dar dacă se face claculul 30 sau 70 de lei, 6 sau 25 de ore din 2 în 2 zile veți agreea ideea că mai bine va luați bicicletă și o acoperiți cumva dacă plouă sau vă luați o geacă impermeabilă și o cutie de aspirine. Adică nu știu, fiecare îți face calculele sale dar…