Primul IAA desfășurat la Munchen aduce un concept nou, bazat pe prezența mașinilor în societate și nu pe invitația adresată publicului de a se deplasa la salon cu mașinile din dotare, cu metroul, autobuzul sau cu taxiul. Ca un veritabil salon autonom, a cuprins principalele piețe ale orașului și le-a dotat cu câte 2-3 branduri care se înțeleg. Se suportă.
Ideea de salon nu are în centrul ei însă doar mașinile. NU. Societatea viitorului se bazează pe multe alte metode relativ simple de locomoție, dar pe care ideea de alternativă le complică teribil. Aștept să le simplifice în scurtă vreme cineva, pentru că, deocamdată, nu se califică la capitolul accesoriilor de confort mobilitar absolutamente necesar.
La fel de condescendent am să tratez și avioanele de sute de Cai Putere, electrice, desigur, capabile să ”țină” 7-8 sute de km, de parcă soluțiile astea nu ar fi fost disponibile și până acum. Sau de parcă ar fi normal să coste cât Casa Poporului. Să fim serioși: am spus-o de la bun început. Ardem niște etape. Ferdinand Porsche, când a inventat prima lui mașină, era electrică. Punct. Și numai nevoia de a-i crește autonomia a adus în față propulsorul pe benzină, și, mult mai târziu, cel pe motorină.
Iar dacă omenirea nu a evoluat în peste 100 de ani la capitolul stocării de electricitate ne merităm soarta. Dar a evoluat. Soluțiile miraculoase încep să apară. Dar mai sunt câteva bătărlii de dus pentru țiței, iar mașinile care consumă benzină și motorină nu vor să moară. Pe urmă n-or să aibă încotro.
Mult mai mult ca alte dăți, IAA revine constructorilor germani, iar Parisul va fi teren de joacă pentru francezi. Deși Parisul va avea mai mulți adepți, pe urmă IAA va recupera.
Mercedes a prezentat 9 premiere mondiale. Marca soră SMART are acum și ea SUV-ul ei, care va sta cumva sfioos lângă Mercedes EQE. Maybach și AMG au impulsionat EQS-ukl, dacă mai era nevoie iar EQG duce clasa G în lumea electricelor.
Premierele remarcabile:
Audi Grandsphere
BMW Seria 2 Coupe
BMW iVision Circular
BMW i4
BMW iX
BMW IX5 Hydrogen
City Transformer
Cupra Urbanrebel
Dacia Jogger
Hyundai Ioniq5
Kia EV6
Kia Sportage
Mercedes-AMG EQS
Mercedes EQB
Mercedes EQE
Mercedes EQG
Mercedes G Professional
Mercedes S 680 Guard 4-Matic
Mercedes-Maybach EQS SUV
Ora Cat
Porsche GT
Renault Megane E-Tech
Smart Concept #1
VW ID. Buzz autonomus
VW ID. Life
WV ID.5 GTX
Wey Coffee
După sedimentarea impresiilor la cald, vom detalia fiecare model interesant din această succintă prezentare. Monentan, să rămânem la capitolul aprecierilor generale.
BMW și-a etalat potențialul înscriindu-se pentru un 100% gata pentru viitor. iX se prezintă pentru prima oară în fața publicului iar i4 și Seria 2 stau cuminți în vitrină. iX5 Hydrogen e mai mult decât un test, iar studiul i Vision Circular pune tușe suplimentare pentru completarea unui tablou sugestiv.
Și Grupul VAG s-a dat peste cap să iasă bine. ID.2 e un studiu important, a cărui menire este accentutată, iar versiunea producției de serie ID.5 completează ideea de gamă complexă. Micul Taigo are și el rolul său. Audi Grandsphere continuă tradiția sedanurilor la anvergura viitorului, sau cel puțin promite să facă asta. Porsche tatonează lumea viitoarelor GT-uri electrice. La fel cum Kia și Hyundai merg braț la braț pe același drum (Ioniq 5 și EV6).
Francezii de la Renault au adus și ei un Megane E-Tech electric, iar Dacia crește nivelul pretențiilor în clasa volumelor de 7 locuri cu Jogger.
IAA a mers bine la Frankfurt, comunicarea fiind dusă către un nivel foarte bun. La acest capitol, VDA rămâne corijentă: nu ai crede că e aceeași asocieție, doar filialele diferă. E ca și cum la noi ar face treabă bună Brașovul iar când s-ar muta la Cluj s-ar alege praful. Pentru că, să ne înțelegem, la Munchen nu am avut niciun fel de comunicare!
Punctele forte pe care le susțin organizatorii sunt seminariile business to business, Blue Line – o arteră dedicată mobilității participanților între locurile de atracție publică și aceste locuri Open Space, care vin să se prezinte singure în fața unui public rigid și totuși capricios.
În ultimul rând, să notăm că durata salonului a fost diminuată la 6 zile. Poate pentru că merită!
PS: N-am zis nimic despre furnizori, veniți pe cai mari să tranșeze lucrurile în favoarea lor. Toți. Ceea ce nu se va putea. Dar lupta e luptă și o vom aborda, chiar dacă ustensilele lor sunt încă neclare. Pentru că le e teamă, înainte de a le fi poftă!