Noua generație Toyota Yaris lasează noua arhitectură globală a mărcii japoneze. Unitatea de 1,5 L Hybrid Dynamic Force reprezintă un reper orientativ iar comparațiile se vor face pe mai multe paliere. A fost concepută să fie cea mai sigură compactă din lume!
Provocările care au stat la baza proiectării sunt multiple, așa cum erau și tendințele din cotidian înaintea crizei COVID.
Compactele sunt printre cele mai solicitate arhitecturi: oamenii se insinuează în aglomerări urbane din ce în ce mai solicitante iar opțiunea mașinilor foarte mici nu mai este viabilă. Acum e totuși nevoie de spațiu. Mașinile momentului trebuie să ofere stil dar și utilitate. Poate că, în viitorul apropiat, vom comanda tot și ne va fi livrat acasă dar deocamdată omenirea nu a ajuns acolo. Trebuie să parcăm ușor dar să avem și loc destul. Trebuie să putem pleca în călătorii de distanță lungă, nu doar prin oraș. Iar prețul este, și el, un indicator semnificativ ( probabil va rămâne așa pentru multă vreme).
Înțelegem că asta a fost, în linii mari, tema de proiectare, caietul de sarcini al unui model ajuns la cea de-a 4-a generație: mai scurt, mai lat, mai jos și mai încăpător decât versiunile precedente.
Sunt folosite materiale inovative și un set nou de senzori. Se spune despe Yaris că este condensat și agil, în sensul că nu face deloc risipă de spațiu. Rămâne să vedem reacția posesorilor/invitaților corpolenți, cum vor încăpea și cum se vor descurca odată ajunși înăuntru.
Am spus că e mai scurt: ei bine, cu 5 mm! Ampatamentul a crescut însă cu 50 de mm. Înalțimea a pierdut 40 de mm, fără a afecta însă compartimentul pasagerilor. Dar, pentru că undeva trebuie făcut rabat, garda la sol e mai joasă. Însă poate fi reglată! Modelul a câștigat 50 de mm în lațime.
Filozofia la interior urmează principiul ”Puțin e mai mult”. Pasagerul din față și șoferul au mult spațiu liber la dispoziție. Calitatea materialelor a fost îmbunătățită.
Motorizarea de 1,5 L Hybrid Dynamic Force oferă un răspuns mai ferm și o eficiență sporită.
Puterea combinată a crescut cu 15% iar consumul a scăzut cu 20%. E cumva… Dar nu se recomandă încercarea celor două extreme concomitent: se va obține sau consum mai mic sau putere mai mare. Nu merge și/și.
La capitolul încărcarea bateriei, marca japoneză are deja o experiență de 20 de ani! Anii de căutări pentru eficientizarea Prius-ului își arată roadele. Sunt deja miliarde de km făcuți în regim hibrid pe șoselele lumii. Calitatea, durabilitatea, rezistența în timp sunt certificate. Versiunile Toyota Hybrid parcurg, zilnic, 500 de milioane de km pe glob, ceea ce nu se mai regăsește la nicio altă marcă auto.
Primul model Prius a fost lansat pe șosele în 1997, iar de atunci s-au vândut peste 14 milioane de mașini Toyota cu propulsie hibrid: 2,5 milioane dintre ele în Europa. Yaris Hybrid a fost lansat în 2012 și de atunci s-au vândut în Europa 500.000 de unități.
Generația a 4-a a sistemului hibrid a fost testată în zone aglomerate și rafinate cum sunt Roma, Darmstadt și Paris iar concluziile sunt remarcabile: când este condus în spectru urban, 80% din timp funcționează în zona Emisiilor ZERO! Astfel, pare că avem un model electric asistat de benzină pentru a-i da putere suplimentară. Motorul de 1.5 L derivă din mai puternicele 2.0 și 2.5 L care, acum, nu mai sunt de actualitate în clasa mică dar au propulsat modele redutabile precum Corolla, RAV4 sau Camry. Noul agregat de 1.5 L duce arhitectura variabilă în 3 cil. către culmi noi. Au fost aduse îmbunătățiri pe toate liniile semnificative ce conduc la o funcționare mai silențioasa, mai agilă și mai eficientă.
La capitolul tehnologie, Yaris impresionează și când vine vorba de sistemele de asistență a rulării. Așa cum am spus, are scopul de a deveni cea mai sigură compactă pe plan mondial. TSS, Toyota Safety Sens constribuie din plin la asta.
Sistemul de menținere a vitezei de rulare, Cruise Control, este adaptiv pe toată scala, ceea ce are menirea de a elimina tamponările. De asemenea, menține banda aleasă, ajustând direcția. Toate acestea sunt funcții standard pe toate modelele Yaris, nu opționale. Se adaugă la asta cea mai bună protecție pentru ocupanții locurilor din mașină la standardele valabile anii viitori! Apare un airbag nou, menit să protejeze, central, ocupanții locurilor din față.
Yaris este parte a poveștii de succes trăite de Toyota în Europa. A câștigat titlul de Mașina Anului în Euopa (2000) când a obținut și titlul de cel mai bun motor cu agregatul de 1L, un benzinar revoluționar. Yaris este primul model Toyota realizat pentru Europa și asamblat să fie european la fabrica din Valenciennes, Franța, din 2001. Superlativele s-au ținut lanț pentru generațiile succesive și convingerea generală este că nici aceasta nu va face excepție, nu se va opri aici, fie și numai pe baza investiției de 300 de milioane de EUR făcută acum de japonezi pentru modernizarea unității de asamblare din Franța.